Cupcakes

 
Cupcakes finns i många olika smaker och man kan blanda dem hur som helst. Dessa var lite mer avancerade men här kommer grundreceptet.

12 Cupcakes

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
alt.
(Skal och saft av 1 citron)
(3 msk kakao för choklad)

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt (och kakao för  choklad) och vänd försiktigt ner det i smeten
5. Alt. (Blanda i rivet skal och saft av citron)
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet
7. (I den jag gjorde tryckte jag ner färska jordgubbar innan jag satte in dem i ugnen)
8. Grädda i mitten av ugnen i ca. 15 min, låt svalna

Cream cheese frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
(2 msk kakao för choklad)
(några droppar valfri karamellfärg)
(I den jag gjorde hade jag färska jordgubbar och finhackad vit choklad)

1. Rör ihop ingredienserna till en kräm
2. Bred på frostingen på cupcakesen när de svalnatoch garnera med t.ex strössel eller blommor 

Rabarber- och jordgubbskompott 
1. Koka upp rabarber och sila från vattnet
2. Skiva jordgubbar i små bitar och blanda med rabarberna
3. När cupcakesen har gräddats och svalnat gröper man ut en bit av mitten och lägger i kompotten (kan fyllas med vad som helst som passar smakerna, eller helt enkelt bara frosting)

 

 


Kommentarer
Postat av: Kallsing

Holy crap, lush!!!

2013-06-11 @ 10:36:45
URL: http://kalle.colin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0